30 December, 2009

pemergian yang dicintai

Assalamualaikum
bismillahirrahmanirrohim..

alhamdulillah kepada Tuhan yg menghidupkan dan mematikan..

insyaAllah entry kali ini ana nak share perihal pemergian abang ana yang ana cintai keranaNya, AHMAD MUNZEER BIN ZAITUN yang dijemput Ilahi pada 10/12/2009 yang lepas..
actually abang ana memang di detect ada jantung berlubang sejak kecik lagi. parents ana perasan masa abang ana sekolah rendah. tapi tak serius sampai membawa kepada pembedahan.

abang ana memang pergi mengejut..tak sangka sangat kini ana dah tak ada abang buat selama-lamanya..tapi, semuanya aturan Dia yang berkuasa. ana bersyukur sangat sebab Allah menjemput abang ana pada awal usianya. mungkin dengan perginya arwah pada usianya 22 tahun, arwah tak lakukan lebih banyak kemungkaran..

ana ingat lagi saat bersama arwah..masa hari rabu (sehari sebelum arwah dijemputNya), arwah ada suruh ana basuhkan bajunya yang kotor. ana pun rendam ,berus baju arwah, bilas dan jemur..then bila hospital pulangkan balik baju tu, ana cukup sedih..teringat kembali kenangan itu..

hari khamis tu, lepas sarapan, kakak ana dapat call. lepas cakap2 sekejap, riak kakak ana berubah dan beliau terus menangis..ana risau sangat masa tu sebab mak ana baru je keluar pergi office. ana ingat ada apa2 berlaku pada mak ana. kakak terus nangis sambil menyebut nama Allah..

ya Allah..

then lepas dah habis call, baru kakak cakap yang abg uje da tak ada.(panggilan kami sekeluarga untuk arwah. Je tu disebut mcm kita sebut huuf J). ana tak faham lagi masa tu maksud 'tak ada'..tiba-tiba ayah ana keluar dari biliknya n cakap..

'abang kamu dah tak ada. Dah meninggal.."

rupa-rupanya dalam masa yg sama, polis pun call ayah ana. ana terpegun masa tu..tak menangis pun. tapi bila ayah suruh siap sebab nak bagtau mak ana di office, saat ana nak menyarung jubah ana terus menangis..kakak ana cakap:

"Iya, akak tak tahu akhir dia macam mana." then kakak ana terus menangis dan menangis.
waktu tu, kenangan-kenangan bersama arwah terbayang2 di fikiran.

memang sangat tak percaya..
sebab arwah pergi dengan mengejut..tak menunjukkan sesuatu yang pelik pun masa hari rabu tu. then, ayah ana dan adik yang form 2 pergi ke pejabat mak ana untuk beritahu berita sedih ini. ana tak ikut..ana, kakak dan dua org adik lagi yang umurnya 9 tahun dan 3 tahun tinggal di rumah..

kami kemas apa yang patut. kosongkan ruang tamu..

lepas tu, mak ana bagitau nak kebumikan arwah di kampung, Perak dan suruh kemas semua baju2 sebab mak, ayah dan adik form 2 tu pegi HUKM.

masa tengah kemas barang2, ana bagi mesej kat akhwat dan classamte di Univesiti untuk maklumkn berita ni. harapan ana, agar mereka turut mendoakan abang ana.

"Assalmualaikum ukht. doakan abg ana y ana cintai krnNya, ahmad munzeer B. Mohd Yusoff, ditempatkanbersma org2 soleh, diampuni dosa2nya dan diringankan azb ke asnya. abg ana meninggal dunia pagi td. insyaAllah, akan dikebumikan d perak. mohon ant dan akhwat lain doakan abg ana. mohon sgt.."

dan responnya cukup membuatkan ana terharu..sangat ramai yang bagi mesej tak kurang juga ada yang call memberi ana kata2 semngat..lagi2 akhwat yang ketika itu ada pogram shah alam. tak terucap kata syukur dan terharunya ana kepada mereka..

tapi mesej daripada murobbiyah ana membuatkan ana tiba2 rasa sangat sedih bercampur sebak dan terus nangis. terasa sangat kepahitan kehilangan org yang disayangi. ~Jazakillah ukhti!

semasa perjalannan ke kampung, ana teringatkan lagu mana milik kita-rabbani, juga teringatkan ustaz Asri..

bila sampai di kampung, mak ana yang naik kereta jenazah dari HUKM, sanak-sedara yang cukup ramai, adik ana yang belajar di matrik kedah juga dah sampai. lpas tu ayah ana suruh tengok abg ana yang sudah siap dikafankan. lpas bukak je kain penutup muka arwah, ana terasa sebak dan terus menangis. ana pegang erat tangan adik ana yang blaja di matrik..tak sangka, antara kami adik-bradik abg ana yang 'rasai' dulu.

sungguh tak sangka..sepupu, adik-beradik ayah dan mak ana, opah banyak bagi support termasuklah adik mak ana yang juga kehilangan anaknya yang sebaya dengan ana bulan 7 yang lepas. (semasa ana orientasi di Universiti)

hujan turun masa kami ke surau berdekatan untuk solat jenazah untuk arwah sekali lagi. then, jenazah abg ana dibawa ke tanah perkuburan. hujan hanya renyai-renyai masa tu..mak ana pergi tengok dulu liang lahad untuk pastikan sama ada muat atau tidak untuk jenazah abg ana.
mulanya mak ana rasa macam tak muat sebab abg ana tinggi. tapi, biras mak ana cakap:

"InsyaAllah.."

dan akhirnya arwah selamat untuk dikebumikan..alhamdulillah..
ana dengar talkin dan doa dibacakan. ana memandang langit di tanah perkuburan di situ..betapa kalau Allah nak tarik sesuatu tu, memang sekelip mata je.

selesai semua, kami sekeluarga tabur bunga dan siram air di pusara abg ana. mak ana menagis sungguh2 masa tu..mak ana terkilan sebab kali terakhir mak ana jumpa abg ana masa hari ahad sebelum arwah meninggal pd hari khamis.

ana orang yang last sekali pergi dari puasara abg ana. saat kiraan tujuh tapak kaki ini, ana menangis sambil mendoakan untuk arwah. sampai di kereta, mak ana hampir2 pengsan dan kakak ana terus peluk kuat2 mak ana sambil bisik kata2 semangat..

fitrah manusia, bila sesuatu pergi, baru kita nak menghargainnya. itulah yang terjadi pada ana. ana terkilan sebab tak sempat nak berdakwah kepada arwah..meluangkan masa berborak2 dan buat apa yang sepatutnya seorang adik buat pada seorang abang.

kini, abg ana yang satu-satunya dah tiada.ana sering kali berdoa agar Allah tak melupakan ana bahawa satu ketika dulu ana pernah ana seorang abg yang sgt baik, byk membantu ana dan keluarga, yang ketika dirinya diperlukan akan bangun dari tido.

sungguh, abg ana sangat baik..

arwah anak yang soleh..berulang2 ayah ana berdoa:

dia anak yang baik.
dia anak yang baik..
dia anak yang baik..

sungguh beruntung abg ana kerana arwah pergi saat mak dan ayah ana masih hidup untuk mendoakannnya. sesungguhnya redho Allah terletak pada redho kedua ibubapa dan ana yakin, mak dan ayah ana redho kat arwah krn sememangnya arwah seorang anak yang soleh..

ana ingat lagi masa zaman sekolah dulu, bila ana kena kacau dengan budak lelaki, arwah la yang datang untuk tolong ana. arwah selalu pesan kat ana:

"kalau ada apa2 bagi tau.."

dan banyak lagi kenangan2 ana bersama arwah dan ana berdoa kepadaNya agar tak meluputkan kenangan itu dari fikiran ana.

apapun, sebagai hambaNya yang lemah, kita semua kena yakin akan aturanNya.
semuanya diatur dengan tersusun dan adil. siapalah kita untuk menolak takdir Allah, Tuhan yang menciptakan dan mematikan.

sesungguhnya ana redho dengan pemergiannya.

insyaAllah, hari ini, 31 disember 2009, akan diadakan tahlil untuk arwah di surau toriq bin ziyad di Universiti ana, UDM. jazakillah kepada shbt2 ana yang byk membantu mnguruskan majlis tahlil ini. mohon agar Allah memberi sebanyak kebaikan kepada atunna.

semoga entry kali ni memberi keinsafan kepada kita semua untuk lebih menghargai orang2 yang masih berada di sisi. jangan biarkan lafaz sayang kita tersimpan begitu saja.

ana sedekahkan pahala hasil daripada kebaikan entry kali ni kepada arwah abang ana. moga2 roh arwah tenang tika kini dan selama-lamanya..~al-fatihah~

-mendambacintaIlahi-

19 December, 2009

mana milik kita





Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya

Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya

Kita Allah punya
Dunia ini ciptaan-Nya
Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya

Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita
Kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada

Mengapa kita sombong
Memiliki Allah punya
Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya

Patut bersyukur kepada Allah
Yang memberi segalanya
Malulah kepada Allah
Kerana milik Ia punya

Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa

Janganlah mengungkit
Mengungkit jasa kita
Jasa kita di sisi-Nya
Yang sebenarnya Allah punya

Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga
Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa

Gunakanlah nikmat Allah itu
Untuk khidmat kepada-Nya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya



26 November, 2009

nasihati imanmu

jika engkau mencintai bunga

sedarlah engkau bunga itu akan layu

jika engkau cintakan manusia

sedarlah suatu hari dia akan pergi

jika engkau mencintai harta

harta itu nanti kau akan tinggalkan

jika engkau cintakan Ilahi

hanya Dia yang akan kekal abadi

cintailah Ilahi


ukhti, selaku hamba Ilahi,

berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu

bahagia,

sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak lagi mampu bertahan,

belajarlah memaafkan walau dirimu terluka,

berhentilah memberi alasan walau ingin menyatkan kebenaran, hadapilah dalam iman walau hari dipenuhi godaan,

berpeganglah kepada Allah

walau Dia tidak kelihatan,

bukti kasihNya kita wujud di dunia pinjaman ini

ada sebab bila berlaku sesuatu perkara dan yakinlah Tuhan menguji setiap hambaNya yang mengaku beriman kepadaNya.



27 October, 2009

solehahnya wanita




Dari jauh kulihat wajahmu tunduk memandang bumi,
Gerak langkahmu mengingatkan daku akan kematian
Dunia penuh dengan kepura-puraan
Kau harungi bersama sabar dan takwa
Kerana iman dan amal memenuhi hatimu
Di sebalik hijabmu
Kesabaran dan ketakwaan dipertahankan
Kerana dirimu penuh dengan nur iman dan islam
Untuk menegakkan hijab di akhir zaman
Al-Quran sebagai hiburan
As-Sunnah sebagai ikutan
Rumah tempat perteduhan
Dari dunia yang penuh dengan kepura-puraan
Di sebalik wajahmu
Terpancar nur jernih
Yang sentiasa mengingati mati
Yang mencintai Allah dan Rasul
Yang takut azab Allah
Yang taat perintah ibu dan bapa
Gerak gerimu ku perhatikan
Akhlakmu kau pelihara
Maruahmu kau jaga
Tutur katamu
Melambangkan sifat keibuan yang sejati
Bila bertembung dengan bukan muhrimmu
Kau tunduk memandang bumi

Kau ibarat permata berharga
Digilap, dibalut dan disimpan di tempat yang selamat
Kau juga ibarat gagak putih
Yang dikelilingi gagak-gagak hitam
Siangnya sibuk dengan urusan duniawi
Malam sibuk dengan urusan duniawi
Malam sibuk beribadat, berzikir, mentelaah Al-Quran
Tahajjud, witir, puasa, dhuha dan lain-lain amalan
Istiqamahmu..imanmu..akhlakmu..takwamu..amalanmu..hijabmu..
Dan perjuangan menengakkan kalimah Allah swt
Kekalkanlah imanmu hingga ke akhir hayat..








Assalamualaikum wbt,
Segala puji dan puja setinggi-tingginya dipanjatkan kepada Tuhan sekalian alam , yakni Allah swt. Tak terhingga sungguh nikmat iman dan islam yang dikurniakan kepada kita.



Tak lupa, salam rindu dan selawat ke atas murobbi teragung kita, Rasulullah saw yang mana, jika baginda letih dalam memperjuangkan Islam lebih kurang 1430 tahun yang lampau, sudah tentu kita tak dapat kecapi nikmat Islam itu sendiri. Sebab tu kita kena perbanyakkan selawat dan bersungguh-sungguh (yang mampu) menengakkan sunnah baginda sebagai tanda betapa kita tersangat menghargai pengorbanan baginda.



Juga kepada ahlulbait baginda, para sahabat wa sahabiyah, para mujahid, mujahidah, ikhwah wa akhwat dan seluruh muslimin dan muslimat yang hingga kini masih tegar memperjuangkan islam ila yaumul qiyamah. insyaAllah.



Posting kali ini lebih untuk memberi peringatan kepada diri ana dan juga semua muslimah di luar sana. Dan syukur kepada Allah yg telah memberi ana ilham. Sebenarnya, banyak je ciri-ciri wanita solehah yg kita sendiri sudah sedia maklum. Tapi hanya beberapa kerat je yang ana dapat kongsikan di sini.



Moga2 kita semua dapat ikhtibar dengan posting kali ni. Memang kadang2 kita lupa sebab tu kita kena minta dekat Allah supaya memgingatkan kita apa yang kita lupa. Nak kongsi kat sini, bila ana dapat je artikel mengenai wanita solehah ni, ana terfikir ya Allah betapa istimewanya seseorang wanita tu..



Sangat istimewa..pelengkap kepada adam..paling suka ayat ana highlight kan tu..memang ana tak nafikan, nk tundukn pandangan sgt susah..tp insyaAllah kita buat sekadar yg kita mampu..sama2lah kita mendoakan agar wanita2 di akhir zaman tak menjadi fitnah kepada kaum Adam.



Ana sangat sayang kat shbt2 ana yg tak tutup aurat dengan sempurna..ana terfikir bagaimana pula dengan lelaki yang tengok wanita yg kurang sempurna auratnya?
Mesti lagi susah nak jaga pandangan. lagi2 lelaki yg betul2 menjaga. Jd disini, muslimat di luar sana, kita kena tolong la lelaki ni. Tolong tegur kawan2 kita agar menutup aurat dengan sempurna.



insyaAllah kalau kita betul2 nak perbetulkan apa yg benar, Allah swt akan bantu dan meneguhkan kedudukan kita. Firman Allah swt: (antum mesti dah biasa dgn ayat ni)



“Wahai org2 yang beriman,Jika kamu menolong agama Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu” (47:7)

Sebenarnya byk je ana nk ckp ni, tp hold on dulu..insyaAllah..

-mendambacintaAgung_

11 October, 2009

cerpen exam





sending messange
Messange sent
Messange delivered Noora


Lega. Rumaisa kembali mentelaah buku. Walaupun matanya cuba memahami apa yang dibacanya, tp dia tak dapat nak focus.


Tit tit..
1 new messange


Rumaisa tersenyum. Noora membalas mesejnya tadi.


“Salam ya ukhti fillah, sahabat seperjuangan di bumi Ilahi moga dikurniakan jiwa yg tenang tika ini. Bismillah..cary mark rendah? X pe, ant tetap mencuba jgn fkr hasil nya. Ye mungkin kte akan dpt markah rendah tp mgkn x serendah markh bla kita x mahu studi lgsung bukan? Ant jgn risau, bukan 1 subjek je yg menentukan pointer.ant ad subjek lain lg yg bg ana bonus mark jika ant excel. Jg x apa, utk subjek itu ant cuba usaha untuk lulus. Kalau ant tinggal kn dpt gagal lg sukar bukan. Kemudian utk subjek lain ant push sket. Lgpun ana x brapa nk risau kn ant. Sbab ana thu shbt ana nhe rajin orgnya, Cuma terkadang hanya mgikut mood. Ant berusahalah slagi trdaya. Mohon pd Allah kekuatan itu, moga Allah luputkn dr hati ant perasaan gusar d hati. ;)
_salam imthan dari akhwat ukm bangi_”


Mata Rumaisa berair. Ditekap telefon bimbitnya ke dada sambil matanya terpejam sayu. Ya Allah..tangannya pantas membalas mesej sahabatnya tadi.

Ya Allah Nor, jazakillah atas msjnya td. Ana sangat terharu..rasa cam nk nangis ni. Ble pikir2 balik, btul jgk ckp ant. Ana ni cpat sgt ikut mood. Syukran tau. Allah je dpt balas kebaikan ant. Uhibbuki fillah ya ukhti”


Sending messange


Tak terkata rasa syukur Rumaisa kepada Allah yang mengurniakannya sahabat seperjuangan yang solehah walaupun hakikatnya mereka berlainan medan. Tak disangka ukhwah yang terjalin sejak di matrik dulu boleh kekal hingga ke hari ini. Betul kata murobbiyahnya, apa-apa benda yang didasari keranaNya, insyaAllah akan berkekalan.


Memang sudah terbukti pun. Ukhwah fillah kekal selamanya. Bukan saja antara Rumaisa dengan Noora, tapi ramai lagi sahabat-sahabatnya di matrik dulu. Antaranya Sehah, Mirazam, Milah, K.Anis, Mira Haha, Hajar , Mira Mohd, Syatirah, Mashee dan ramai lagi. Memang tak terkata rindu dan sayangnya Rumaisa kepada mereka semua.


Tit tit


Noora membalas.

“kte kn Akhwat!!huhu..hubbuk fillah aydhan ukht..haa, nanti after exam jgn lupa ye tentang perancangan ke medan matrik.”


Rumaisa tersenyum. Noora memang macam tu. Sangat menjaga sahabat-sahabatnya. Rumaisa ingat lagi ketika mereka pulang dari LCC, Noora sanggup gantikan handphonenya dengan handphone Mashee yang dah kehabisan bateri ketika menghantar Mashee ke stesen LRT.

“Nor, tak payah la cam ni. Tu kan handphone enti. Ana dah nak sampai rumah dah ni. Enti lepas ni nak drive lagi. Apa-apa jadi nanti, enti yang susah.” Mashee menolak ikhlas tawaran Noora. Terasa nada sebak dalam percakapannya tadi. Tak sangka Noora sanggup berkorban sampai begitu sekali.

Noora membalas, “ana ok je ukhti. Lagipun ada sahabat-sahabat lain dalam kereta ni. Ana boleh pinjam handphone diaorang nanti. Enti tu je. Dah la sorang-sorang dalm tren nanti. Ana lagi risau tau. Ambil je hanphone ana ni ye ukhti.”. Noora memengang tangan Mashee.

“Nor..”

“Enti buat ana terharu je..” air mata Mashee mengalir akhirnya.

Rumaisa tersenyum mengenangkan kenangan indah itu. Dia membalas kembali mesej Noora.

“Nor..ana musytaq ilaiki jiddan. Jazakillah utk segala2 ukhti. Syukur sgt Allah kurniakan enti pada ana. K ukhti dah mlm ni. Nak qiam nt, kejut ana sekali ye. Lailatus sa’diah ukhti”

Tit tit..

“insyaAllah, panjg umur, kte jmpe lg nt ye. uhibbuki fillah abadan abada.”Noora membalas.

~dalam perjalanan menuntut ilmu, tiada erti kecewa selagi pengharapan disandarkan hanya kepadaNya. mencintaiNya dengan sepenuh hati memberi kemanisan yang pasti, mentaatiNya tanpa berbelah bagi beerti kejayaan gemilang yang menanti. Jatuh bangun adat perjuangan kerana di situlah terbitnya kematangan. jADILAH PENGURUS TERBAIK PADA DIRI SENDIRI. Yang pasti Allah ta’ala penentu takdir. ~
-mendambacintaIlahi-

10 October, 2009

syukur Illahi

Assalamualaikum wbt..

alhamdulillah setinggi pujaan dan pujian bagi Allah swt yang masih memberi ana dan kita semua peluang untuk hidup dan still lagi boleh bernafas,surf internet, makan, minum, borak2, g kuliah dan sbagainya..tak terucap rasanya kesyukuran di hati atas segala nikmat yg dilimpahi olehNya yg sering kali kita tak bersyukur..

"katakanlah, "dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. "Tetapi sedikit sekali kamu bersyukur". (al-mulk,ayat 23)

ana sangat terasa betapa ana ini sangat la jarang untuk bersyukur..tapi insyaAllah bila kenang kembali nikmat2 yg dikurinakan, ana try bermujahadah 2k bersyukur..kita semua manusia yang lemah dan atas ssb itulah kita semua cepat lupa..kn?

semalam ana tengok video pasl Palestin di surau. sebelum masuk surau tu, hati ana rasa nak nangis bila dapat tahu satu berita ni..berita ni la yg sering kali membuatkan ana termenung dan berfikir sampai saat ana menulis post ni. kekadang telintas dlm hati ana, lebih baik ana x tahu.. tapi Allah swt dah tetapkan berita tu untuk sampai kpd ana untuk menguji keimanan ana..

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan. "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?" (al-ankabut, ayat2)

ble direnung2kan kembali, rakyat palestin beriya-iya berjuang di tanah suci palestin,tp adakah ana nk balas perjuangan mereka dengan maksiat yg berterusan? adakah ana sanggup biarkan hati ana ni jdi lagho dgn perkara2 yang sia2 dan hanya melembabkan langkah ana?
na'uzhubillah...ana tak sanggup..

seorang akhwat suruh ana dengar lagu muhasabah cinta-edCoustic..ana pun cari kat youtube..
http://http://www.youtube.com/watch?v=Gf-TO0nNayk

syahdu sunguh..Allah swt je yang dapat balas jasa baik ahwat tu..cinta Allah yang paling manis sekali. tak terucap betapa sangat sayang nye Allah swt kat kite eventhough kita sering lupakan Dia.

yaAllah..cinta Agungku..ampunkan ana!.

ana belek2 buku hadits dan ana baca hadits yang ke 42. lagi sayu hati ana..betapa kalau dosa kita setinggi gunung pun, Allah swt akan ampuni selagi mana kita tak mempersekutukaNya. ana akui semua ni jadi sebab ana lemah dalam menutup pintu2 maksiat terutamanya dalam bab menjaga pandangan.

dalam meniti hari, kita still memijak bumi Allah swt. ble tengok langit, betapa kagumnya ciptaan Allah swt..semuanya teukir dan sangat hebat!

insyaAllah, diperbatasan waktu ni, ana nak ajk kita semua untuk sama2 bersyukur kpd Allah swt. antara yg kita boleh buat:

  • sentiasa berzikir kepada Allah swt. tak kira masa duduk, berdiri atau baring..(3:191)
  • tundukkan pandangan drpd melihat perkara2 maksiat
  • tingkatkan kesungguhan dalam dakwah+study
  • jaga mutabbah terutamany qiamulail dan tadarus
  • bykkn baca buku2 siroh dan buku yang boleh meperbaiki diri dan iman (contohnya:Tazkiyah An-nafs karya syaikh Ahmad Farid)
  • saling ingat-mengingati.

insyaAllah..

" dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhoan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah berserta orang-orang yang berbuat baik" (al-ankabut, ayat 69)

wallahu'alam..

-mendambacintaagung-

27 September, 2009

kembali..

dalam sunyi aku bersujud
Kau tempat ku meminta
Ampuniku Ya Allah yang sering melupakanMu
jadikan aku hambaMu yang selalu bertaqwa dan bertaubat..

Assalamualaikum wbt..
salam rindu kepada murobbi agung, muhammad saw,
para sahabat an ahlul bait baginda,
dan jika kpada semua yg memperjuangkan Islam hingga ke hari ini.


paling ingin untuk bertemu, akawat matrik tercinta.. terutamanya mira yg baru beberapa minggu flight ke mesir.. belajar
medic di sana.. sebak rasa kali terakhir bertemu dengannya- tak terucap bicara di hati- entahlah, biar hanya ketika d matrk ikatan ukhwah bermula, tapi ikatan di hati ini, sangat bermakna..

kenangan bersamanya tak mugkin ana lupakan. sungguh, byk ana belajar drpd dirinya.sikapnya yang rendah diri, byk memberi masukan dan kesungguhan beliau yang sgt2 menjaga ukhuwah

sedikit kenangan bersama cukup bererti, memberikan perbaikan buat diri ana..


ila ukhti fillah- mira,
insyaAllah doa2 akan terus mengiringi agar ukhti menjadi mujahidah dan da'ieyah yang teguh dengan keimanan..

buat diri sendiri,
pastikan belajar betul2!. grap seeratnya masa yang tinggal lagi beberapa kerat ni 2k final exam. ingat ukhti, harapan semua yang menanti kejayaan enti.!

buat sahabat2 di Universiti Dakwah Murobbiyah (UDM),
doaku insyaAllah mengiringi kejayaan kita bersama.
jom sama2 turun surau toriq mohon kesenangan, kemudahan dan kelancaran dalam segala urusan yang bakal mendatang espicially our becoming final exam!..

ila family yang dirindui,
mohon doa dan restu terutamanya drpd umi dan abah..
kesungguhan dalam study dan mutabbah, insyaAllah akn ditingkatkan..

ila akhwat wa ikhwah di seantero dunia,
berjuanglah kita bersama. setiap masa dan ketika. bukan hanya ketika kita ada kelapangan masa..
-dakWah no 1 tpi study BukaN no 2-
moga2 ukhwah serta nikmat tarbiyah yang diberikan oleh Allah swt ini, bisa kita sampaikan kpd orang lain agar mereka pun dapat merasa kemanisan in.

"sesungguhnya kita merancang dan Allah swt juga merancang, tetapi ketahuilah, perancangan Allah swt lah yang sebaik-baiknya"
-mendambacintaagung_

08 September, 2009

cahaya

Assalamualaikum..

insyaAllah, di kesempatan yg Allah swt still bg ni, ana nk kongsi ilmu/tazkirah yg ana dpt selepas belek2 fail ana yg lama tak berbuka. Sama2 kita ambil ibrah nye.

3 CAHAYA DI AHRI KIAMAT

Di hari kiamat nanti ada tiga cahaya yang berlainan iaitu:

Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang

Cahaya kedua seperti cahaya bulan

Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari

Mesti kita tertanya2 apa benda cahaya2 ni?

Diibaratkan, cahaya yg pertama adalah cahaya wajah2 manusia yg ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua pula ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air wudhu’ sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi.

Cuba kita sume ambil ibrah dari artikel ni. As a student mgkin ramai antara kita yang susah nk berhenti study bila tengah syok belek buku..mgkin jugak yg bila dgar je azan, terus je tarik selimut smpai tutup kepala dan meneruskan JIHAD mereka di atas katil..

Lupakah kita pada offer yg Allah swt dah bg kat kita menerusi ayat berikut?:

“Wahai orang-orang yang beriman! Maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.”

(61:10-11)

Allah dah berfirman dalam ayat ni bahawa kalau kita nak terselamat daripada azab yg pedih, ada 2 perkara yg kita kena buat:

Pertamanya- beriman kpd Allah dan Rasulnya dgn melakukan amar makruf nahi mungkar (3:104) (contohnya…)

Keduanya- berjihad di jalan Allah dgn seluruh harta dan jiwa. Sering kali kita fikir kalau bab jihad ni mesti pegi berperang kn? Tp sebenarnya byk je bentuk jihad yg lain.

Contohnya sbgai student,struggle dlm study dan melawan nafsu pn dikira berjihad jgak. Sdng ramai antara kwn2 kita yg tgah syok ber’jihad’ atas katil+gelak2+suka ria, tp kita yg inginkan pengIslahan diri ni, berusaha 2k dekatkan diri kepada Allah swt…

Ingatlah shbt2 ku, setiap titis peluh dan darah tak sirna ditelan masa, segores luka di jalan Allah kan menjadi saksi pengorbanan..(lagu bingkai kehidupan).

Through lagu ni, setiap pengorbanan yg kita bt w/pn pd pandangan manusia takde nilai pn, tp hakikatnye Allah sgt pndang pengorbanan kita 2. Ana sendiri akui sgt susah utk kita bt pengorbanan..lg2 kalau ianya bersangkut dgn credit+waktu rehat kita+duit..

Tapi kita boleh bt klau kita btul2 berusaha, insyaAllah..sesungguhnya Allah la sebaik-baik sumber kekuatan kita…minta la agar Allah beri kita kekuatan yg berterusan di kala insan2 lain sibuk bersuka ria.

InsyaAllah, kitalah penyambung dakwah kenabian ini..kalau bukan kita siapa lagi? Kita adalah insan2 yg Allah dah pilih drpd berjuta2 org di luar sne. Jgn sia2kan pilihan Allah ini..ana pn insan yg sgt2 lemah, tp insyaAllah dgn bantuan drpd Allah dan nasihat drpd shbt2 yg lain, ianya sedikit sebyk membantu ana untk terus bangkit semula.

Kepada shbt2 ana yg kini sdg berjuang di sisi bonda yg sakit, moga kalian KUAT sekuat-kuatnya. Ingatlah ukhti, Allah sgt syang kat enti! Sbb 2 Allah bg enti ujian sebegini. Kuatlah ukhti kerana kau pejuang! Ana di sini insyaAllah akan mendoakan kesejahteraan kita bersama.

“ya Allah, kuatkan kami. Kuatkanlah kami. Kuatlah kami ya Allah agar kami dapat terus berjuang di penghujung sisa kehidupan ini…”

Sekian saja posting kali ini..

-mendambacintaagung-

06 September, 2009


PEJUANG ISLAM,

Berjanji pada diri yang engkau akan terus berjuang dalam dean ini..
Biar dirimu mati dalam perjuangan..
Biar rebah jasadmu kerana kau syahid insani..
Biar puas sanubari kerana cintamu telah terbukti
walaupun langkah dan nafasmu kadang kala lemah,

lupakah kau bagaimana mulianya hati Nabi kita?
Senyum bila dibenci, tenang bila dimusuhi
Membantu walau disakiti , menyeru walau diusir pergi
Kenapa kau mudah benci bila dikasari?
Mudah putus asa apabila yang dirancang tidak menjadi?
Mudah kecewa apabila orang lain tidak memahami?
Mudah terguris bila kau dinasihati?

Pejuang Kebenaran,

jangan kau siakan apa yang telah dikurniakan Rabbul ‘Izzati
ingat, jangan kau lupa azam yang pernah engkau sematkan
sebelum kau mula berjuang di medan baru
bersama sahabat mu yang juga turut berjuang di sisimu

hargailah sedikti waktu yang masih berbaki bagimu
kerana kelak kau sudah tidak lagi berpeluang melaluinya
bahkan, kau akan mengingati dan meminta-minta agar ianya dikembalikan


BIAR ORANG LAIN BERSUKA RIA SEDANG
Kau masih berdiri dengan memandang setiap ummah
Meniti setiap seru pejuang Allah mengikat ukhwah..
Lantas membawa pulang fisabilillah yang tabah..
ukhti,
berjuang habis-habisan demi kejayaan di penghujung!
ingat pesan umi dan abah yang inginkan kejayaan untukmu
penat lelah mereka
harapan saudara2mu..
jangan kau sia2kan..
peluang kali kedua ini..
AYUH SYABAB!!

23 August, 2009

buku 1



Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, sebelum cuti sem lepas, ana diberi rezeki oleh Allah swt untk bca satu buku yg sgt baik 2k membtkan kita byk berfikir.

bukunya seperti gmbr yg ana letakkan di atas.

-MELAKAR CINTA FIRDAUSI-


first2 ana nampak buku ni, ana terifir novel ni mcm nvel yg biasa kita jmpe di kedai2 buku( maksudnye berkaitan cinta manusia). tetapi lepas kwn ana(hamba Allah yg beli buku ni)

suruh ana baca sinopsisnye, ana terus tertarik..


kenapa?

sebab novel ni berkaitan perjuangan mujahidin di medan Palestin...

cerita bermula apabila Aima Insyirah yg sejak dr sekolah lg bercita2 untuk pergi ke bumi mulia Palestin. akhirnya, setelah mendpt keizinan mak dan ayahnya, Aima pun pergi ke Palestin.

dlm unit sukarelawan di sana, Aima saja rakyat Malaysia yg volunteer 2k jadi sukarelawan.

Siapa2 yg pernah baca novel 1511H-KOMBAT karya Faizal Tehrani, novel ini lebih kurang macam novel 1511H-KOMBAT juga.


kenapa?

sebabnya unit sukarelawan yg Aima sertai rupa2nya ana unit ketenteraannya yg tersendiri. mereka ana bangunan rahsia yg hanya diketahui oleh org2 tertentu shj. memandangkan Aima bersunguh2 berjuang, Aima dipilih untuk menjd salah seorg tulang berlakang dlm bebrapa operasi menentang Zionist.

dalam merka berjuang,Jeneral Rifa'il Zanki( ketua sayap ketenteraan) melamar Aima utk menjdi sayap kiri dlm perjuangannya. namun, Aima sudah memilki pilihan di M'sia iaitu rakan sekolahnya sendiri-Naufal Mustaqim.

to be continued..insyaAllah.

-mendambacintaagung-







10 August, 2009

19 June, 2009

wanita vs lelaki..

Assalamualaikum wbt.

sedkit perkonsian drpd artikel yg diberikan kpd ana..

wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. ( lelaki x ph pakai tudung..)

wanita saksinya kurang berbanding lelaki

wanita menerima pusaka kurang drpd lelaki

wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak

wanita perlu meminta izin drpd suaminya bila mahu keluar rumah, ttp suami tdk perlu
wanita wajib taat kpd suaminya ttp suami tak perlu taat pd isterinya.

talak terletk dlm tangan suami dan bkn isteri

wanita kurang dlm beribadat krn maslah haid n nifas yg tdk ada pd lelaki.

tapi....

pernah x kita tengok di sebalik semuanye nih?

ni ana nk bg tau antum..

check dis out!..

bak kata penulis novel Tautan HAti-Fatimah Syarha, benda yg mahal akan dijaga + disimpan + dijaga di tempat yg elok dan tersorok..

sudah pasti intan + permata + emas dll tdk akn dibiar brsepah2 bkn?

itulah bandingannya dgn seorg wanita.

wanita perlu taat kpd suami ttp suami wajib taat kpd ibunya 3 kali lbih utma drpd bapanya..-bkankah ibu adalah seorg wanita?

wanita menerima pusaka kurang drpd lelaki sbbnya, lelki perlu menguruskan nafkah isterinya + anak2nya. sedangkan wanita, hanya menggunakan wang pusaka itu untk diriya shj dan tdk perlu diserahkn kpd suaminya. (unless kalau isteri secara suka rela nk bg)..

wanita perlu bersusah payah mengandung + bersalin + menyusukan ank, ttp setiap saat wanita ini didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk Allah swt di muka bumi ini dan matinya jika krn melahirkan ank, adalh syahid kecil dan dosanya kecilnya juga diampunkan Allah swt.

seorang wanita tggungjwb terhdpnya ditanggung oleh 4 org lelaki iaitu:

-ayahnya
-suaminya
-Ank lelakinya
-saudara lelkinya

seorg wanita boleh memasuki pintu syurga melalui mana2 pintu syurga yg disukainya dgn 3 syrt:

> puasa di bulan ramadan
>taat pd suaminya
>solat 5 waktu

sedangkan seorg lelaki, perlu pergi berjihad fisabilillah ttp wanita jika taat pd suaminya seta menunaikan taggungjwb kpd Allah swt, wanita itu akan dipandang mulia dan turut menerima pahala seperti org yg pergi berjihad fisbilillah tanpa perlu mengangkat senjata..

MASYALLAH!!

sayangnya Allah pd wanita kan?

tp kebykkan wanita skrg ini ( mgkin termasuk ana..) byk complain itu dan ini sedangkan pangkat wanita itu sgtlah tinggi di sisi Allah azzaja wa jalla..
jd muslimat di luar sana, (including me..) jagalah dirimu seelok mungkin.

engkau boleh menjadi sayap kiri pada suami yg sejati

atau..

peruntuh iman seorang lelaki..(apatah lg seorang mujahid..)

kerap kali ana dengar cerita drpd senior2 ana.

serg lelaki yg bersekolah agama and even drpd maahad, boleh berubah hanya kerana seorang wanita..iyalah, kat sekolah dulu ikhtlat dijaga, ttp bla didedahkan dgn dunia luar, bercampur dgn org yg tak fhm soal ikhtilat + pergaulan bebas + tak ada yg menegur, maka terjadi la perkara2 yg kita bleh tengok dgn mata kita sendiri..

yg dulunya anti-couple, skrg dah berani membonceng wanita..

yg dulunya sekolah maahad, skrg couple. dgn non-muslim pulak tuh..

lihat..

betapa besarnya pengaruh wanita dalam diri seorang lelaki.

jadinya di sini wahai ukhtiku,

sama2 kita menjaga diri kita agar tdk menjadi fitnah bg kaum adam


bingkisan di bwh ini ana copy dr iLuvislam..
hayati....
kalu boleh, jgn tinggal walaupn sebaris..



MAWAR BERDURI,
Indah sungguh kelopak bungamu,
Secantik bahasa dan gerak gerimu,
Sopan ditiup sang bayu,
Batang dan dahanmu tetap tunduk malu.

MAWAR BERDURI,
Kelopakmu tetap dipelihara,
Daripada Kumbang yang membinasa,
Duri didahanmu tetap tersedia,
Mempertahankan kecantikkan dan kesucian jiwa.

MAWAR BERDURI,
Kau tetap sentiasa berdiri,
Menahan cabaran yang diberi,
Tetap tidak pernah hilang harga diri,
Dirimu indah sukar untuk didekati,
Walaupun dipujuk, dirayu oleh nafsu sendiri,
Melainkan syariat memberi.

MAWAR,
Si kumbang perkasa tidak akan tertawan,
Dengan mawar yang kehilangan perawan dan keagungan,
kerna dirimu telah rosak dibinasakan.


MAWAR,
Hilang hargamu wahai sekuntum mawar murahan,
Menayangkan kecantikkan yang tiada kesempurnaan,
Hanya terus bertuhankan nafsu dan keseronokan,
Dirimu ditinggalkan patah kelayuan


akhirul kalam,
segala kebaikan itu datang drpd Allah swt
dan segala kelemahan juga dtg drpd Allah swt ttp disandarkan pd diri ana yg lemah ini
wallahu'alam

syukran krn sudi membca..


-mendambacintaAgung-

12 June, 2009

nasiHat bUat MuslimaT

Assalmualaikum wbt to all visitors..


Secebebis nasihat untuk wanita.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Untuk membentuk bibir yang menawan,
Ucapkan kata2 kebaikan
Untuk mendapatkan mata yg indah,
Carilah kebaikan pada setiap orang yg anda jumpai

Untuk medapatkan bentuk badan yg langsing,
Berkongsilah makanan dengan orang yg kelaparan
Untuk mendapatkan rambut indah,
Mintalah seorang anak kecil untuk menyisirkannya dgn jemarinya setiap hari

Untuk mendapatkan susuk tunuh yg indah,
Berjalanlah dgn segala ilmu pengetahuan,
Dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian

Manusia jauh melebih segala ciptaan yang lain,
Perlu sentiasa berubah, diperbaharui , dibentuk kembali dan diampuni.
Jadi, jgn pernah ketepikan seseorang di hati anda.

Apabila anda sudah melakukan semuanya itu,
Ingatlah sentiasa
Jika suatu ketika anda memerlukan pertolongan,
Akan sentiasa ada tangan terhulur.


Dan dengan bertambahnya usia anda, anda akan semakin mensyukuri
Telah diberi dua tangan,
Satu untuk menolong diri anda sendiri,
Dan satu lagi untuk menolong orang lain.

Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yg dikenakannya,
Bukan pada bentuk tubuhny,
Atau cara di menyisir rambutnya.
Kecantikan wanita terdapat pada matanya,
Cara dia memandang dunia
Kerana di matanyalah terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di persada cinta dapat berkembang.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Kecantikan wanita,
Bukan pada kehalusan wajahnya,
Tetapi kecantikan yg murni terpancar pd jiwanya,
Yg dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta yg dia berikan
Dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

tiGa PertanYaAn

Tuhan itu ada.

Ada seorang pemuda yg lama bersekolah di luar negeri, kembali ke tanah air. Sesampainya di rumah ia meminta kpd orang tuanya utk mncari seorang guru agama, kiyai atau sesiapa sahaja yang boleh menjawab 3 pertanyaannya. Akhirnya org tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut, seorg kiyai.

Pemuda: Anda siapa? Dan apakah bisa enjawab pertanyaan2 saya?
Kiyai: Saya hamba Allah swt dan dengan izinNya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda: Anda yakin? Sedangkan Professor dan ramai orang yg pintar tidak mampu menjawab pertanyaan sy.
Kiyai: Sy akan mencuba sejauh kemampuan sy.
Pemuda: Sya ada 3 pertanyaan. Pertamanya, kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan wujud Tuhan kpd sy. Kedua, apakah yg dinamakan takdir. Ketiga, kalau syaitan diciptakn daripada api, tentu tidak meyakitkan buat syaitan. Sebab mrk memiliki unsur yg sama. Apakah Tuhan tdk prnh berfikir sejauh itu?
Tiba-tiba kiyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.
Pemuda: (sambil menahan sakit) Kenpa anda mrh kpd sy?
Kiyai: Saya tdk mrh..Tamparan itu adlah jwpn sy atas 3 prtanyaan yg anda ajukan kpd sy.
Pemuda: Sy sungguh2 tdk mengerti.
Kiyai: Bagaimana rasanya tmparan sy?
Pemuda: Tentu saja menyakitkan!
Kiyai: Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda: Ya!
Kiyai: Tunjukkan pd sy wujud sakit itu!
Pemuda: Sy tidak boleh.
Kiyai: Itulah jwpn pertanyaan pertama. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya. Skrg sy mahu tanya, adakh td malam anda bermimpi akan ditampar oleh sy?
Pemuda: Tidak.
Kiyai: Itulah dinamakan takdir. Terbuat daripada apa yg sy gunakan untk menampar sy?
Pemuda: Kulit.
Kiyai Terbuat daripd apa pipi anda?
Pemuda: Kulit.
Kiyai: Bagaimana rasanya tamparan sy.
Pemuda:Sakit
Kiyai: Walaupun syaitan dijadikan daripd api dan neraka juga terbuat drpd api., jika Tuhan menkehendaki maka neraka akan menjd tmpt yg menyakitkan untk syaitan.


assalamualaikum wbt..

maybe ada antara antum yg pernah dgr cerita ni, juz untuk ingatkan balik.

-mendambacintaAgung_

05 June, 2009

DenGki?

Assalamualaikum..

Penyakit rohani kerap kali melanda masyarakat dan tidak ketinggalan kepada para pendakwah. Di kesempatan ini, ana ingin kongsikan satu penyakit hati atau penyakt rohani yang sangat bahaya iaitu DENGKI.

Hasad dengki adalah satu daripada peyakit rohani yang ada dalam diri seseorang manusia. tidak ada seorang manusia pun di akhir zaman ini yang terlepas daripada rasa dengki ni even para da'ie itu sendiri.

bercakap soal dengki-mendengki ni, antum tahu apa maknanya dengki itu? Hasad dengki itu boleh ditakrifkan sebagai satu sikap tidak senang atas kenikmatan, kesenangan atau kelebihan yg diperoleh orang lain dan atas sebab itu, seseorang yg berhasad dengki ni berusaha untk menghilangkan kenikmatan itu agar berpindah ke tangannya sendiri.

Dengki boleh menyuburkan perasaan dendam, permusuhan, busuk hati dan suka berprasangka buruk terhadap orang lain. Sperti yang kita tahu, agama kita sendiri iaitu Islam mencela sifat ini kerana ianya boleh membinasakan diri.

Firman Allah swt:

maksudnya: "Adakah patut mereka dengki kepada manusia atas nikmat yang Allah berikan kepada mereka daripada kurniaNya?"
(4:54)

Sabda Rasulullah saw pula,

mafhumnya: "Yang paling aku takuti daripada apa yang aku takuti pada umatku adalah yang banyak harta pada mereka, lalu mereka berdengki-dengkian dan berbunuh-bunuhan."
( HR Ibnu Abid Dunya daripada Abi Amir al-Asy'ari)


Orang yang suka berhasad dengki itu sebenarnya berasa tertekan dan terseksa batinnya, seakan-akan dia tidak mendapat rahmat sama sekali sehingga dalam batinnya terasa berperang melawan musuh yang tidak kelihatan. Oleh itu, orang yang bersifat dengki jiwanya selalu berasa serba kekurangan dengan segala yang dimilikinya. Orang yang menaruh perasaan perasaan degki terhadap oarang lain tidak menyedari bahawa Allah amat tidak menyukainya.

Firman Allah swt:

maksudya:"Adakah orang yang di dalam hatinya penyakit (kekafiran) mengira bahawa Allah tidak akan melahirkan kedengkian hati mereka?"
(7:29)

Sabda Rasulullah saw,

mafhumnya: " Janganlah kamu dengki-mendengki, janganlah marah-memarahi, janganlah tambah-menambah pada jual beli dan janganlah belakang-membelakangi serta janganlah mengumpul satu sama lain. Kamu semua ialah hamba Allah yang bersaudar"
(HR Bukhari dan Muslim)

Untuk pengetahuan antum, dalam Islam keharusan melahirkan perasaan dengki terhadap org lain hanya dlm 2 perkara shj iaitu:

-terhdp ilmu
-trhdp harta kekayaan yg dimiliknya.

Sabda Rasulullah saw:

mafhumnya:"Tidak ada dengki selain drpd 2 hal iaitu orang yang diberkan harta oleh Allah lalu dikuasainya harta itu pada kebenaran dan orang yang diberikan ilmu oleh Allah lalu diamalkan ilmu itu dan diajarkannya kepada manusia"
(HR Bukhari dan Muslim drpd Ibnu Umar)

PunCa tiMbulnYa peRasaAn DengKi

1) disebabkan adanya rasa kebencian terhadap orang lain.
- pndpt ana, ini yg main factor kenapa adanya rasa dengki kat seseorang. cuba check diri kita. tiba2 shj kita benci kat seseorang padahal orang tu tak ada buat salah apa2 pun kat kita. Bila check balik, daripda sini rupanya perasaan dengki itu dtg..

2) berasakan orang lain yg melebihi dirinya dlm apa2 shj keadaan seperti kekayaan, kecantikkan, study..
- yg ini macam tak redho kpd ketentuan Allah swt telah menentukan rezeki masing2. bila kita tak dapat something yg ada pada orang lain, mulalah nk dengki. kita patut sedar dan ingat balik firman Allah swt:

maksudnya:".....boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal ia baik bagi kamu, boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia tidak baik bagi kamu...
(2:216)

3) hatinya keras dan enggan melakukan kebaikan kpd manusia.

aKibaT haSaD DenGki

a) menurut ulama:

# merosak ketaatan
# mendorong membuat derhaka
# menghalangi daripada mendapat syafaat
# masuk neraka
# melaksanakan sesuatu yg membahayakan orang lain.
# sentiasa dalam keadaan berdosa
# hatinya tertutup daripada memahami hukum Allah
# tidak tercapai cita-citanya.

b) merosak amal kebajikan. seperti sabda Rasulullah saw:

mafhumnya:"Jauhilah kamu daripada hasad dengki kerana hasad dengki itu memakan amal kebajikan sebagaimana api memakan kayu"
(HR Abi Daud drpd Abi Hurairah)

c) mendatangkan tujuh perbuatan tercela.
menurut Imam Al-Ghazali, perasaan hasad dengki seseorang itu akan mendatangkan tujuh perbuatan yang amat tercela dan merosakkan diri sendiri iaitu:

* suka kepada permusuhan
* perasaan kemuliaan diri.
* takbur.
* mengangumi diri sendiri.
* takut hilang cita2 yg diingini hilang.
* suka menjd ketua
* jiwanya jahat an kikir.

cuba kite check diri kita sendiri. ada tak walau 1 drpd perkara2 di atas???....

d) mendapat 5 jenis bencana

menurut al-Faqih Abu Laith Samarqandi, org yang berhasad dengki akan ditimpa bencana semasa hidup di dunia, iaitu:

> hatinya selalu resah dan tidak tenteram
> ditimpa bala atau cubaan yg tiada pahala baginya. ( tak ke rugi 2?)
> perbuatannya seburuk-buruk celaan
> dimurkai Allah swt.
> tidak mendapat taufik daripada Allah swt.

khalifah Muawiyah pernah brpesan kpd anknya:

"Hai anakku, awasi diri, lenyapkan rasa dengki sebab akibatnya akan membahayakan diri kamu secara nyata sebelum dinyatakan pada musuh-musuhmu"

RaWataN peRbuaTan HasaD DengKi.


a. menguatkan imann dan takwa serta mensyukuri segala nikmat Allah.

b. membersihkan diri dengan mengerjakan amal salih dan bertaubat kepada Allah swt.

c. Awasi diri (muraqabah) dengan merasakan bahawa rasa hasad dengki itu boleh merosakkan diri dan amal kebajikan

d. sentiasa tekun berusaha mencari rezeki yg halal yg tekah disediakan oleh Allah.

e. bersikap baik sangka terhadap orang lain dlm setiap tindakan atau urusan.

f. sentiasa mengeratkan tali silaturahim & saling tolong-menolong antara 1 sama lain dlm perkara kebajikan. (yg ni pun penting. even kita benci seseorang tu, bila kita tolong dgn hati terbuka n ikhlas, insyaAllah akan membantu..)

g. sentiasa menjaga perbuatan dan percakapan daripada menyinggung hati dan perasaan orang lain.

h. mengamalkan sikap kasih sayang dan hormat-menghormati sesama manusia.


Cukup menjadi peringatan kpd umat ISlam bahawa memiliki sifat hasad dengki akan mendatangkn kerugian besar dan merosakkan iman dan peribadi.


KesiMpuLaN..

kalau kita sejarah silam pun, kerajaan Islam jatuh juga krn salah 1 faktornya adanya peasaan hasad dengki dalam kalangan pembesar2 istana sehingga berlakunya pemberontakan yg seterusnya menjatuhkan umat Islam itu sendiri.

nak tengOk contoh tak payah pergi jauh2. tgok diri kita sendiri. pernah tak kita benci orang tanpa sebab? padahal org tu tak buat salah pun kat kita..mkin kita benci yg seterusnya boleh menjerumuskan diri dlm sifat dengki sbb orang 2 dapat something yg kita tak dapat..tp kita kena ingat, Allah itu Maha Adil. Allah tak bagi nikmat tu mgkin sbb tak nak kita lalai.

kepada mereka2 yg berada dlm saf dakwah, marilah sama2 kita bermujahadah untuk menghilangkan penyakit rohani ni drpd diri kita. krn jika kita bermujahadah, kita dikira berjihad. cuba antum hayati ayat AlQuran ini:

maksudnya:"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah beserta orang-orang yang berbuat baik."

(29:69)




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



semoga posting kali ni dpt membantu diri kita semua untuk terus berjuang dgn hati yg bersih. Sungguh, tujuan ana 2lis artikel ni untuk kita sama2 muhasabah diri kita balik. as a dai'e, nk mengajak orang kena ikhlas dan bukannya untuk dapat pujian.
sesungguhnya pujian 2 hanya merosakkan amalan kita semata-mata. Selamat bermujahadah dalam saf dakwah!

ma'assalamah wa ilalliqa'

-mendambacintaAgung-

03 June, 2009

KunJunGan tEtamU..

Assalamualaikum..
khaifa halukum?
Alhamdulillah, ana masih dipanjangkan umur oleh Allah swt untuk kita semua jumpa lagi. actually post kali ni ana tragak-agak untuk 2lis. sbbnya ana sendiri kadang2 lupa akan apa yg ana bakal 2lis ni. ana cuba untuk tak jadi manusia yg Allah swt telah sebut dalam surah As-saff, ayt 2,

"wahai orang2 yang beriman, mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?"

suruh orang buat kebaikan ttapi ana sendiri tak buat..weekend leps, something happened yang meyebabkn ana nk sangat kongsi pengisian ni.

moga post kali ni, kita jadikan satu muhasabah 2k diri kita yang hina ni..


bismillahirrahmannirrahim..


betapa kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali..Andainya manusia sedar hakikat trsebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail.

Sebuah hadis Nabi saw ang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah saw bersabda yang maksudnya:"Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak ketawa. Maka berkata Izrail:"Alangkah hairanya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutuskan oleh Allah swt untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok dan bergelak ketawa."

Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhatikan oleh malaikat maut, kecuali orang2 yang soleh yg sentiasa mengingati mati. Golongan ini tdak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mareka sentisa meneliti hadis-hadis nabi saw yang menjelaskan mengenai hal ehwal mati dan hubungannya dengan malakat maut.

Meskipun mata manusia hanya mampu melihat benda yang nyata, tiak mungkin dapat melihat kehadiran malaikat maut itu. Namun pandangan mata hati mampu melihat alam ghaib, iaitu memandang dengan kenyakinan iman dan ilmu.

Allah swt menjdikan sebab2 kematian itu bagi memenuhi janjiNya kepada malaikat maut, sebagaimana diriwayatkan oleh saidina Abbas r.a dalam sebuah hadis Nabi saw yang panjang. Antara lain menjelaskan bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan tugas mencabut roh mahluk-makhluk bernyawa kerana di antara mereka termasuk manusia yang terdiri daripada kekasih Allah swt iaitu para Rasul, nabi2, wali2 dan orang2 soleh.

Selain itu juga, malaikat maut megadu kepada Tuhan betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan Adam as, dia mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia, yang menyebabkan orang akan berdukacita kerana kehilangan sanaksaudara dan orang2 yang tersayang dalam kalangan mereka.

Diriwayatkan bahawa Allah swt berjanji akan menjadikan berbagai-bagai sebab kepada kematian yang akan dilalui oeh keturunan Adam as. sehingga keturunan Adam as itu akan memikirkan dan mengaitkan kematian itu dengan sebab2 yang dialami oleh mereka. Apabila berlakunya kematian,mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana penyakit ataupun kerana mendapat kemalangan, mereka akan terlupa mengaitkan Malaikat Maut dengan kematian yang berlaku itu.

Ketika itu, Izrail tak perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan kematian tersebut dengan kehadiran malaikat maut, yang sememangnya diutuskan oleh Allah swt pada saat malapetaka atau sakit tenat seseorang itu bertepatan dengan ajal mereka yang sememangnya telah tiba.

Namun hakikatnya, ajal itu telah ditetapkan Allah swt. Semuanya telah nyata di dalam takdir Allah swt bahawa kematian pasti tiba pada saat yang ditetapkan. Izrail hanyalah tentera-tentera Allah swt yang menjalanan tugas seperti yang diamanahkan kepadanya. Firman Allah swt:

"Tiap2 umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapt mengundurnya arang sesaatpun dan tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak pula dapat mempercepatkannya" (surah al-a'raf:34)



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



last weekend, mak saudara ana baru dijempu Allah swt disebabkan sakit yang tenat. Fisrt time ana dengar sendiri bagaimana talkin dibacakan...bagaimana jenazah disolatkan..

moga Allah swt meletakkan arwah dikalangan hambayNya yang soleh dan solehah, dicucuri rahmat setingi-tingginya..

amin Ya Rabb..
amin Ya Allah..



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini