10 October, 2009

syukur Illahi

Assalamualaikum wbt..

alhamdulillah setinggi pujaan dan pujian bagi Allah swt yang masih memberi ana dan kita semua peluang untuk hidup dan still lagi boleh bernafas,surf internet, makan, minum, borak2, g kuliah dan sbagainya..tak terucap rasanya kesyukuran di hati atas segala nikmat yg dilimpahi olehNya yg sering kali kita tak bersyukur..

"katakanlah, "dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. "Tetapi sedikit sekali kamu bersyukur". (al-mulk,ayat 23)

ana sangat terasa betapa ana ini sangat la jarang untuk bersyukur..tapi insyaAllah bila kenang kembali nikmat2 yg dikurinakan, ana try bermujahadah 2k bersyukur..kita semua manusia yang lemah dan atas ssb itulah kita semua cepat lupa..kn?

semalam ana tengok video pasl Palestin di surau. sebelum masuk surau tu, hati ana rasa nak nangis bila dapat tahu satu berita ni..berita ni la yg sering kali membuatkan ana termenung dan berfikir sampai saat ana menulis post ni. kekadang telintas dlm hati ana, lebih baik ana x tahu.. tapi Allah swt dah tetapkan berita tu untuk sampai kpd ana untuk menguji keimanan ana..

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan. "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?" (al-ankabut, ayat2)

ble direnung2kan kembali, rakyat palestin beriya-iya berjuang di tanah suci palestin,tp adakah ana nk balas perjuangan mereka dengan maksiat yg berterusan? adakah ana sanggup biarkan hati ana ni jdi lagho dgn perkara2 yang sia2 dan hanya melembabkan langkah ana?
na'uzhubillah...ana tak sanggup..

seorang akhwat suruh ana dengar lagu muhasabah cinta-edCoustic..ana pun cari kat youtube..
http://http://www.youtube.com/watch?v=Gf-TO0nNayk

syahdu sunguh..Allah swt je yang dapat balas jasa baik ahwat tu..cinta Allah yang paling manis sekali. tak terucap betapa sangat sayang nye Allah swt kat kite eventhough kita sering lupakan Dia.

yaAllah..cinta Agungku..ampunkan ana!.

ana belek2 buku hadits dan ana baca hadits yang ke 42. lagi sayu hati ana..betapa kalau dosa kita setinggi gunung pun, Allah swt akan ampuni selagi mana kita tak mempersekutukaNya. ana akui semua ni jadi sebab ana lemah dalam menutup pintu2 maksiat terutamanya dalam bab menjaga pandangan.

dalam meniti hari, kita still memijak bumi Allah swt. ble tengok langit, betapa kagumnya ciptaan Allah swt..semuanya teukir dan sangat hebat!

insyaAllah, diperbatasan waktu ni, ana nak ajk kita semua untuk sama2 bersyukur kpd Allah swt. antara yg kita boleh buat:

  • sentiasa berzikir kepada Allah swt. tak kira masa duduk, berdiri atau baring..(3:191)
  • tundukkan pandangan drpd melihat perkara2 maksiat
  • tingkatkan kesungguhan dalam dakwah+study
  • jaga mutabbah terutamany qiamulail dan tadarus
  • bykkn baca buku2 siroh dan buku yang boleh meperbaiki diri dan iman (contohnya:Tazkiyah An-nafs karya syaikh Ahmad Farid)
  • saling ingat-mengingati.

insyaAllah..

" dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhoan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah berserta orang-orang yang berbuat baik" (al-ankabut, ayat 69)

wallahu'alam..

-mendambacintaagung-

No comments: