11 October, 2009

cerpen exam





sending messange
Messange sent
Messange delivered Noora


Lega. Rumaisa kembali mentelaah buku. Walaupun matanya cuba memahami apa yang dibacanya, tp dia tak dapat nak focus.


Tit tit..
1 new messange


Rumaisa tersenyum. Noora membalas mesejnya tadi.


“Salam ya ukhti fillah, sahabat seperjuangan di bumi Ilahi moga dikurniakan jiwa yg tenang tika ini. Bismillah..cary mark rendah? X pe, ant tetap mencuba jgn fkr hasil nya. Ye mungkin kte akan dpt markah rendah tp mgkn x serendah markh bla kita x mahu studi lgsung bukan? Ant jgn risau, bukan 1 subjek je yg menentukan pointer.ant ad subjek lain lg yg bg ana bonus mark jika ant excel. Jg x apa, utk subjek itu ant cuba usaha untuk lulus. Kalau ant tinggal kn dpt gagal lg sukar bukan. Kemudian utk subjek lain ant push sket. Lgpun ana x brapa nk risau kn ant. Sbab ana thu shbt ana nhe rajin orgnya, Cuma terkadang hanya mgikut mood. Ant berusahalah slagi trdaya. Mohon pd Allah kekuatan itu, moga Allah luputkn dr hati ant perasaan gusar d hati. ;)
_salam imthan dari akhwat ukm bangi_”


Mata Rumaisa berair. Ditekap telefon bimbitnya ke dada sambil matanya terpejam sayu. Ya Allah..tangannya pantas membalas mesej sahabatnya tadi.

Ya Allah Nor, jazakillah atas msjnya td. Ana sangat terharu..rasa cam nk nangis ni. Ble pikir2 balik, btul jgk ckp ant. Ana ni cpat sgt ikut mood. Syukran tau. Allah je dpt balas kebaikan ant. Uhibbuki fillah ya ukhti”


Sending messange


Tak terkata rasa syukur Rumaisa kepada Allah yang mengurniakannya sahabat seperjuangan yang solehah walaupun hakikatnya mereka berlainan medan. Tak disangka ukhwah yang terjalin sejak di matrik dulu boleh kekal hingga ke hari ini. Betul kata murobbiyahnya, apa-apa benda yang didasari keranaNya, insyaAllah akan berkekalan.


Memang sudah terbukti pun. Ukhwah fillah kekal selamanya. Bukan saja antara Rumaisa dengan Noora, tapi ramai lagi sahabat-sahabatnya di matrik dulu. Antaranya Sehah, Mirazam, Milah, K.Anis, Mira Haha, Hajar , Mira Mohd, Syatirah, Mashee dan ramai lagi. Memang tak terkata rindu dan sayangnya Rumaisa kepada mereka semua.


Tit tit


Noora membalas.

“kte kn Akhwat!!huhu..hubbuk fillah aydhan ukht..haa, nanti after exam jgn lupa ye tentang perancangan ke medan matrik.”


Rumaisa tersenyum. Noora memang macam tu. Sangat menjaga sahabat-sahabatnya. Rumaisa ingat lagi ketika mereka pulang dari LCC, Noora sanggup gantikan handphonenya dengan handphone Mashee yang dah kehabisan bateri ketika menghantar Mashee ke stesen LRT.

“Nor, tak payah la cam ni. Tu kan handphone enti. Ana dah nak sampai rumah dah ni. Enti lepas ni nak drive lagi. Apa-apa jadi nanti, enti yang susah.” Mashee menolak ikhlas tawaran Noora. Terasa nada sebak dalam percakapannya tadi. Tak sangka Noora sanggup berkorban sampai begitu sekali.

Noora membalas, “ana ok je ukhti. Lagipun ada sahabat-sahabat lain dalam kereta ni. Ana boleh pinjam handphone diaorang nanti. Enti tu je. Dah la sorang-sorang dalm tren nanti. Ana lagi risau tau. Ambil je hanphone ana ni ye ukhti.”. Noora memengang tangan Mashee.

“Nor..”

“Enti buat ana terharu je..” air mata Mashee mengalir akhirnya.

Rumaisa tersenyum mengenangkan kenangan indah itu. Dia membalas kembali mesej Noora.

“Nor..ana musytaq ilaiki jiddan. Jazakillah utk segala2 ukhti. Syukur sgt Allah kurniakan enti pada ana. K ukhti dah mlm ni. Nak qiam nt, kejut ana sekali ye. Lailatus sa’diah ukhti”

Tit tit..

“insyaAllah, panjg umur, kte jmpe lg nt ye. uhibbuki fillah abadan abada.”Noora membalas.

~dalam perjalanan menuntut ilmu, tiada erti kecewa selagi pengharapan disandarkan hanya kepadaNya. mencintaiNya dengan sepenuh hati memberi kemanisan yang pasti, mentaatiNya tanpa berbelah bagi beerti kejayaan gemilang yang menanti. Jatuh bangun adat perjuangan kerana di situlah terbitnya kematangan. jADILAH PENGURUS TERBAIK PADA DIRI SENDIRI. Yang pasti Allah ta’ala penentu takdir. ~
-mendambacintaIlahi-

8 comments:

noor adibah said...

salam ukht.lama tidak ketemu..lama juga tidak berbicara..moga diri ant dalam Lindungan Allah sentiasa..
cerpen yang meruntun hati ana..oh ye..ana nak kogsi sedikit perasaan ana tatkala hendak menghantar antuna pulang..ingat lagi sewaktu kita sesat di s.Alam..mashaAllah ana menangis ketika itu..mujur sAng rembuan mematikan penglihatan antuna terhadap air mata ini..
ingin tahu air mata apakah itu?
itulah air mata keindahan..keindahan berukhwah..subhanallah ukht..
ketika itu ana merasakan sungguh hebat aura ukhwah..meski saat kita tersesat hingga lewat malam tp kita masih sabar..meski kita tersalah jalan kita tetap mencari jalan yang sebenar..sungguh bergetar hati ana ketika itu..inilah ukhwah..walaupun kegelapan malam menyelubungi..cahaya kasih sayang dari ikatan hati jelas terpancar..Alhamdulillah hampir 3 kali kita pusing di tempat yang sama akhirnya bertemu juga jalan keluar..mungkin itulah hikmah kita tersesat..
moga ikatan hati ini kekal ila jannah..InshaAllah..

khaleeftunggal said...

ye2..saye juge terharu dengan kesah y d persembahkan..
erat ikatan y Tuhan hadiahkan pada antumna semua..
muge ianya kekal hingga ke akhirnya..
saye harap saye juga akan merasai ini suatu hari nnti..

insyallah~

yg benar,
khaleeftunggal@khaleef

noor adibah said...

buat sahabatku khaleef..
ana tetap menyayangi kamu sebagai sahabat..
tp afwan..ana bukanlah la sahabat yang baik..dan tidaklah layak bersamamu..afwan di atas masa lalu..biarlah ia menjadi rahsia..hanya Allah yang mengetahui..ku pohon kemaafan darimu sahabat..
bukan niat ku untuk lari darimu..dan ku harap sinar persahabatan kita dahulu tetap mekar..InshaAllah..dilandaskan kepada yang haq..
maaf sekali lagi..dan ku harap meski aku tiada,masih ramai lagi mengasihimu..terima kasih kerana memberi ku ruang..biar doa sahaja yang menjadi penghubung diriku dan dirimu buat masa ini..moga kita dikuatkan hati..dan moga dirimu berjumpa dengan sahabat yang amat mencintaimu sejujurnya..
dan ingatlah seperkara lagi..kita kan akhwat..meskipun tidak,kita masih lagi bersahabat..cuma lagi indah jika kita dapat bergerak bersama sehalauan..dan menyambung perjuangan ini bersama..kerana itu yang ku inginkan..bersama sahabat seperjuanganku..
dan ketahuilah bahawa aku memandangmu dari jauh..meski dirimu tidak mengetahui..

buat sahabat kesayanganku yang jauh di perantauan..ku tetap mencintaimu..fillah InshaAlah..moga Allah mencintaimu seperti dirimu mencintaiku ukhtiku..
"dua hati menyatu kini..di dalam ikatan yang suci..mengharapkan Redha Ilahi..
yA Allah Rabbi..teguhkan kami..dalam menempuh..pejalanan nanti..
Ya Allah Rabbi dekatkan kami..selalu padamu di setiap waktu..
halaqahku..medanku..tempat di mana..jiwa berlabuh..
halaqahku..medanku..tempat di mana..rindu berteduh.."

khaleeftunggal said...

ehem2..salam..maaf menganggu page si syira ni..
jd tempt berburak bicare pulak..

sebenanye post kt ats ni khaleef yg buat..
xde kene mngene dgn sy..
nway..khaleeftunggal.blogspot kepunyaan khaleef dan juge saye..(najwa)

mngkin ade yg terkeliru..
afwan skali lg..(jkg saye pukol khaleef)
uhuk3~~

apa2 pun..jzklh tuk segalenye..iklas lafaz tu dari lubuk hati ini..
saye tiade daye tuk segale yg telah berlaku..
ini percaturan terbaik dari Dia..

muge semua pn mndapat yg terbaik..
insyallah~

khaleeftunggal@najwa

noor adibah said...

whoever u'r..
we stiil b a frend..
a friend in need is a friend in deed..
well..
ana tujukan ucapan tu pada khaleef..

dan ucapan terakhir pada ukhtiku sayang..
dan kepada semua ukht yang ana sayangi..

uhibbunurilahi said...

haa..syira, muncul jugak cerpen ni..asal la ana perasan lmbt..walau dinform awal..
aish2.. xley jd nih..sje cerpen ni menyorok dr ana yek..ish3,nakal

urm, nme2 watak yg digunekn, agk familiar la yek..hrm, npe ye sy ley rse gtu? musykil sket~hehe

nway, nice cerpen..buat lagi dan lagi..hehe
jom kte berjuang ye ukhti..until 19 hb..bak kte azai, IJTIHAD TANJAH!
P/s: jgn letak xm dlm hati, letak ALLAH dlm hati..:)

noor adibah said...

ops lagi sorang tertinggal..letak ana dalam hati juga..hehe..
kenapalah ana x dapat cam watak2 di atas?cerita benar ea..ingat dongengan si tanggang..

"marilah suburkan kembali..hubungan dengan kejujuran..leraikan segala impian..bimbinglah dengan keikhlasan..moga persahabatn ini..mengajar erti kehidupan..oh tolonglah tuhan yang Esa..bahgia selamanya"

umatMuhammad said...

Assalamualaikum wbt

jazakillah atas semua komennya.

uhibbukum abadan abada..
sahabat2 seperjuangan ana di medan matrik.