07 December, 2011

Pressure Makes Diamonds

Assalamualaikum wbt..
Semoga sentiasa dalam redha Allah swt semuanya.
Busy?
Malu sebenarnya nak mengaku saya busy even memang betul pun jadual kuliah sangat padat sem ini. Jadual mentarbiyah dan ditarbiyah juga padat.

Kenapa malu nak mengaku busy?
Sebab orang-orang yang berjaya macam Dr.Yusuf Qardhai, Ustaz Zahazan Mohamed dan Dr.Muhaya tak cakap pun mereka busy. Mereka bagi talk di merata-rata tempat, menghasilkan buku dalam kuantiti yang banyak.
Kalau saya kata saya busy, maka, berapa banyak talk yang sudah saya berikan? Berapa banyak buku yang telah saya tulis? Tulis report pun berapa helai saja, Allah..



Pernah dengar pressure makes diamonds?
Ya, kadang-kadang pressure akan push kita untuk buat kerja tanpa ingat dunia dek kerana nak kejar due date.
Ada yang tahap dewa punya khusyuk nak siapkan kerja.
Ada yang sembam mata macam kena tumbuk sebab bersengkang mata nak siapkan kerja.

Moga semuanya lillah (kerana Allah) agar keletihan menjadi saksi pengorbanan kita di akhirat kelak.

Pressure/busy ada kebaikannya.
Contoh:

Pressure: Will make us busy.
Makes diamonds: Will make us to use our time in a manner. That's the diamond!

"Jika kita tak isi masa dengan perkara baik, maka ianya akan terisi dengan perkara yang lagho"

Bukankah begitu?



No comments: