27 December, 2011

Akhawat means a lot to me.



Alhamdulillah, it's comes again!
What?
>Study week. Semangat2! Muslim kena semangat dalam segala hal! Tapi jangan sampai pecah kepala macam gambar kat atas.

Semester ini semester paling sibuk sejak masuk ke universiti ini sebab kena buat preparation untuk bakery, halal audit termasuk reportnya, assignment biostatistic yang sampai sekarang masih tak siap, seminar Halal bersama JAKIM dan sehingga minggu akhir kuliah pula 4 hari berprogram dengan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Tak termasuk lagi kelas Talaqqi dan Iqro' yang memerlukan saya untuk menghafaz surah-surah Al-Quran. I enjoyed all these. Seriously said. Semua ini sibuk yang membahagiakan, alhamdulillah. Berkat kesibukan ini, pelbagai benda lagho yang dapat dielakkan. Dulu mengeluh tapi sekarang nampak hikmahnya.

Subhanallah..subhanallah..

Semester depan sudah start practical di Tasneem Chocolate, Ipoh. Allah swt sangat baik dengan memberikan saya tempat praktikal yang sudah tersedia rumah dan tak memerlukan transport untuk ke kilang. Besar sangat nikmat ini.

Permulaan study week ini sangat indah. Dikelilingi akhawat yang selalu membahagiakan diri. Rasa sayang mahu tinggalkan akhawat dan medan di sini. Bahagia melihat mereka sama-sama mahu islah diri ke arah yang lebih baik. Lebih-lebih lagi after program 'Bond of Love', jalan-jalan ke syahbandar, jumpa Kak Amie Sofea, dan merempit nak distribute bubur asyura (walaupun lesen motor dah mati).

Allah..sangat bahagia. Concernnya akhawat time kehilangan handphone minggu lepas. Murobbi kasi pinjam handphone, mutarobbi pula kasi pinjam sim card, akhawat lain pula teman pergi renew sim. Naik basikal, tiba-tiba pancit pula tayar. Terpaksalah tarik saja basikal sampai blok asrama. Masa ziarah akhawat yang tak sihat, tayar motor pula bocor. Teman pula akhawat pergi bengkel. Sehari sebelum itu, ziarah akhawat yang rumahnya dipecah masuk dan kehilangan 5 buah laptop! Pulaknya, rata-rata akhawat final year students, jadi habis hilang sekali FYP dan tesis. Tapi mereka cool akhirnya walau pada mulanya terkejut dan sedih. At the end, dapat juga satu conclusion: akhawat ini gila-gila juga otaknya.


Berkasih sayang dengan akhawat kadangkala rasa macam bercouple pula bahkan rasa rindu, cinta, sayang dan cemburu itu lebih hebat. Doa rabithoh menjadi pengikat hati walau tidak bersua. Membaca mesej kadang-kadang boleh sengih sorang-sorang, hati pun rasa tenang dan berbunga-bunga .

Moment yang terukir ini sangat membahagiakan. Macam agaknya ya perasaan bila nak berpisah masa sem akhir nanti? Mesti sedih. Syukur Allah beri nikmat tarbiyah ini kerana dari sini baru kenal apa itu ukhuwahfillah. Semoga hati-hati ini Allah pelihara dan istiqomahkan hingga ke akhir hayat. Akhir kata, mau share kata-kata seorang ukhti: akhawat means a lot to me! Dan saya mengangguk tanda mengiyakan.

p/s: credit to my sis for the pictures. Dia memang suka gambar-gambar deviantarts. Saya pun sudah terjangkit.

3 comments:

(^___^) said...

manisnya ukhwah di atas jalanNYA...:) mdhan uhkwah yg dibina tetap kekal abadi hingga akhir hayat,insyaALLAH..k.syahirah terbaek:)

adeq said...

salam, moga najah dalam exam anti.

p/s - baru tau ke akhawat nhe gila-gila gak. haha. ant pun sama jugak !

sherasan said...

my.junior: insyaAllah, jzkk ukhti.
dieb: lebih kegilaan ana kurang sikit dari enti. enti lagi gila2 apa..