20 October, 2011

Memandang alam, membina iman

alhamdulillahi robbil 'alamin,
semalam rasa kelegaan yang tersangat lepas submit report biostatistic. rasa satu tanggungjawab yang besar sudah terlepas.

sesi kuliah minggu ini sangat best sebab penuh dengan kesibukan. kenapa suka sibuk? sebab tak suka waktu lapang yang risau tak tahu nak buat apa. at least, bila sibuk, sudah tak fikir nak buat benda lagho. alhamdulillah.

sebagai seorang dai'e, masa kita tak sama dengan masa orang awam. orang awam masa rehatnya adalah tengok movie, qadho' tidur dan sebagainya. tapi insyaAllah kita sebagai orang yang ditarbiyah, masa rehat kita adalah baca Al-Quran, menambah thaqafah dengan membaca buku ilmiah, mengulang hafazan, attending program dan sebagainya.

Pengalaman: mencegah mungkar.

dua hari lepas, sempat keluar ke bandar untuk beli tiket bas sempena raya haji nanti sebelum submit report bakery. alhamdulillah, Allah bagi ilham untuk tadabbur alam sepanjang perjalanan. masa itu hujan pula. jadi payung warna kelabu-hijau jadi peneman. saya tak pergi seorang tetapi ditemani k.aisyah dan faizah selaku classmate yang baik.

sementara tunggu depa pergi mydin, saya sambung buat kerja di KFC. sedang duduk2, datang 2 orang lelaki. seorang cina dan seorang lagi omputih (orang putih)..sekilas memandang akak pekerja kat kaunter KFC yang memakai lengan pendek.

aduhai, mengapa sanggup membuka mahkotamu? free2 mat saleh tu memandang auratmu..

teringat tazkirah selepas magrib oleh ukhti Zulaikha, mengenai hadits amar ma'ruf nahi mungkar. memang menidakkan maksiat dalam hati adalah selemah-lemah iman. tetapi sampai bila kita ini nak lemah saja iman even after ditarbiyah. masih mahu terus kekal sebagai freshie?

tersentap hati.

semalam masa mahu dengar kuliah di surau farabi, ada nampak a couples ni duduk dalam gelap. plus, lampu nak ke surau pula rosak, lagilah bertambah-tambah gelap kawasan itu. nak tegur, alhmdulillah lelaki itu bangun..Allah tahu kut iman saya lemah?

Pengalaman: tadabbur alam.

after k.aisyah dan faizzah balik dari mydin, kami ke kampus kota menaiki bas bandar. lama tak naik. last time naik masa tahun satu dengan ukhti Raz.

alhamdulillah, dalam bas tu, ramai warga veteran. paling suka tengok ialah seorang pak cik tua yang masih kuat qudratnya. saya perasan satu benda di Terengganu ramai warga tuanya yang masih kuat. siap yang kayuh basikal pun ada.

lepas itu ada seorang mak cik duduk di seat depan saya. setelah belek-belek barang yang dibeli, beliau tanya apa nama barang-barang itu sebab mak cik tu tak pandai baca. seronok apabila dapat tolong orang, alhamdulillah. itu juga satu sedekah.

kami sama-sama turun di depan Hospital Sultanah Nur Zahirah, (HSNZ). sebelum turun, mak cik itu beritahu yang anaknya accident dan keadaany teruk. besar sungguh hajat mak cik ni untuk ziarah anaknya even dengan menaiki bas.

mak cik yang baik. moga Allah sembuhkan anaknya.

tiket naik bas bandar/ cas ligas.

pak cik tua yang kuat. sempat senyum pada saya semasa saya turun di HSNZ

sungguh, tadabbur alam itu menunjukkan sejuta kebesaranNya.

"Maka, nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" (55:13)

"Katakanlah Muhammad, 'Berjalanlah kamu di bumi, lalu perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berdosa" (27:69).

ps: setelah cerita tentang pak cik tua itu, k.da berkata: "Saya bangga jadi rakyat Terengganu". semangat Chendering~

No comments: