27 August, 2010

Kutiplah Buah Durian itu

Tersebutlah kisah seorang penjual durian, Dol yang hidupnya full time untuk menjual durian. Dusunnya yang berbuah sepanjang tahun, sangat kecil, cukup memuatkan 10 batang pokok durian sahaja sekaligus tidak memungkinkan beliau menjadi kaya hasil penjualan durian tersebut setelah ditolak makan pakai isteri dan anak-anak dan kos-kos tersembunyi.

Namun, agak mengejutkan bila mana Dol mampu hidup mewah. Satu perbualan dengan Dol merungkai segala persoalan..

1) Soalan: Cukup ke dengan jualan durian hari-hari nak hidup mewah macam ni? Berapa banyak je jual durian 1 hari?

Dol: Memang tak cukup, dusun saya ada 10 pokok je, mana nak kaya..biasa paling banyak 1 hari dapat kutip 3 biji..itu pun kadang-kadang ada yang dah ditebuk tupai, busuk dan rosak

2) Soalan: Habis, macam mana boleh hidup mewah macam ni? Cakap kerja full time jual durian...

Dol: Tiap-tiap buah ada musim, durian pun ada musim. Ada satu bulan buah-buah durian ni banyak gugur. Kena la kerja keras sebab time tu la untung banyak.

Bulan ni special dik, tupai pun tak nampak time ni, so, takde la kes durian kene tebuk kat dusun tu.. That's why la pakcik time bulan ni banyak keje malam, buat OT sikit..

3) Soalan: Eh, kutip durian pun ada over time? Kalau bukan musim, pakcik memang tidak bekerja malam kah?

Dol: Kadang-kadang kerja lah, tapi musim ni lagi gigih pakcik kerja. malam pulak dik, kalau buah tu gugur, terus kutip, dapat la buah-buah fresh. Lagi sedap, lagi tinggi market price. Dah la banyak buah jatuh, kualiti pulak tinggi sebab takde tupai..just kene doa buah tu tak busuk je.

4) Soalan: Biasa nya musim ni, pakcik dapat kutip berapa banyak durian?

Dol: Berganda-ganda dik kalau work hard. Tapi ada 1 malam yang paling banyak durian jatuh dalam musim ni. Sekali gugur, macam seribu bulan punye buah gugur. Malam tu la yang pakcik tunggu-tunggu dalam musim ni. Sape taknak beb =)

5) Soalan: Wau! Pakcik boleh buat smiley dalam perbualan kita ek? Bila hari tu pakcik? Macam ni saya pun nak kutip durian jugak la hari tu.

Dol: Biase nye 10 malam last, tapi secara specific, honestly, I don't know when. Bukan senang macam tu je nak kutip buah malam tu dik. Kalau senang, ramai dah yang kaye, takde buat rancangan Bersamamu tu.

Kalau takde stamina, sangkut dik nak kutip durian malam tu..cousin pakcik, ade je niat nak kutip, tapi sebab malam-malam lain die tido je, mase malam banyak buah gugur tu, die mamai. Dengan teknik kutip durian pun tunggang langgang, so tak banyak la dia dapat kutip..stay la dia dalam kemiskinan..

6) Soalan: Maka nya, saya kenalah bekerja keras selama setahun sehingga habis musim itu, kemudian saya bolehlah berfoya-foya.

Dol: Mana boleh macam tu dik! Kau takkan tahu berapa banyak duit yang kau akan bazirkan. So, lepas musim buah pakcik da pasang gear nak tunggu musim akan datang..baru jadi lagi energetic untuk malam tu. Sampai tertunggu-tunggu the arrival of the musim..sampai sebulan dua before musim buah itu pakcik doa:" Ya Allah, berkati lah aku di bulan ini dan sampai kan aku kepada bulan musim itu"

Penyoal: Terkesima..

ulasan cerita:

cerita ini adalah analogi kepada 10 malam al-qadr yang semua orang beriman merindui dan menunggu-menunggunya. sangat beruntung andai kita ini seperti pak cik Dol yang menjual durian itu.

kalau kita perhatikan, pak cik Dol awal-awal lagi sudah buat persiapan untuk menyambut musim buah durian bukannya dah tiba musim buah durian, baru nak buat persiapan.

cerita ni lebih fokus pada seluruh Ramadhan sebenarnya, not only for the last 10 days. apa yg cuba dismpaikan dalam cerita ni adalah:

1) cukup ke dengan umur yang pendek ini nak dapat syurga Allah? Kan setiap amal kita ada pengaruh syaitan dan ada yang "busuk"
2) perlunya kita berusaha keras dalam Ramadhan agar kita dapat 'untung' yang banyak.
3) tak bermaksud usaha semasa Ramadhan sahaja
4) cerita mengenai lailatul Qadr
5) bersedialah untnk malam al Qadr
6) fikir2kan lah

artikel ini dicopy dari sini

No comments: