04 May, 2010

Bismillahirrohmanirrohim..

Dengan namaMu ya Allah, yang Maha Kaya, kurniakanlah aku ilham...

Alhamdulillah, akhirnya berakhir juga mujahah di medan exam dan kini tiba tiba pula bermujahadah di medan baru-rumahku sayang. Berakhirnya tahun satu, bermakna bermulanya musim cuti semesta. Dan semestinya banyak benda yang boleh dibuat sepanjang cuti 2 bulan ini. Setiap kali pulang ke rumah, satu kerunsingan yang wajib menjelma di minda:

~kecairan iman dan mutabaah~

Berdasarkan pengalaman-pengalaman lalu, mutabaah selalu tak terjaga bila balik rumah. Mungkinkah kerana ketidaksungguhan dalam menjaga iman? Atau terlalu manjakan diri?
Banyak sebenarnya benda yang boleh dibuat termasuklah tido, tengok tv, shopping, layan facebook, online sampai banyak kerja tergendala...tapi takkan setelah ditarbiyah semua benda tak berubah dari zaman karat jahiliyah dulu?

Jadinya, penting untuk kita penuhi masa kita dengan benda-benda yang bermanfaat. Antaranya, tingkatkan thaqafah dengan membaca buku-buku yang susah kita nak habiskan dek kerana kesempitan masa semasa di universiti. Masa cuti nil ah kita boleh balun buku, novel dan hafazan yang tertunggak.

Apa-apa pun membaca itu sangat penting, saya sudah ada buku target saya sendiri yang memang sejak dari awal sem dulu buku ni dah ada dalam tangan. insyaAllah, cuti ini nak cuba khatamkan buku-buku ni.


buku-buku yang dipinjam daripada ukhti afiqah

Yang dirisaukan juga, emosi yang jarang-jarang dapat dikawal. Paling tak tahan dengan kerenah adik yang paling bongsu, Iman Muazzin. moga diberi kekuatan untuk menjaga beliau.



Dalam diri bermujahadah menjaga iman dan mutabaah, peranan orang-orang sekeliling sangat penting. Masakan tidak, kerana merekalah antara sumber peringatan setelah Allah dan Rasul. Makanya, saya sendiri dan anda semua berperanan mengingatkan sahabat-sahabat kita. Bila kita mengaji, ingatkan juga sahabat kita. Bila kita tahajud, jangan lupa miscall yang lain.

credit to salamah

dan kalau tension, cuba maniskan muka dengan senyuman yang paling manis. Macam gmbar di bawah ini.


siapa kenal gambar ni?

chill

kerana itulah apa yang diajar oleh uswatun hasanah kita, Rasulullah saw. tapi, tak dinafikan, dalam keadaan marah kadang-kadang, tindakan tidak terkawal. mahu senyum pun amat payah. tak mengapa cubalah dulu.

Semoga, kepulangan kali ini, lebih bermakna buat diriku dan sahabat-sahabatku yang lain. Ijtihad tanjah! nikmati komik di bawah.


4 comments:

cintaiNya said...

salam umatMuhammad
try hbiskan tau buku2 tu..insyaAllah dapat tingkatkan thaqafah enti..
ye, peranan shbt2 sgt pnting, tapi enti pn jgn lupa ingtkn shbt2 ek.
btw, gmbr komik tu xjelas sgt..

nur,1990. said...

muga sama2 saling mengingatkan...
jujurnya,, ana mau sgt cuti kali ni bermakna, tlg bantu ana..
yaAllah, mohon agar cuti kami kali lebih baik dr cuti-cuti yg lepas..

p/s: tau dah smile tu kat ne.. kat beg 'kecil' kesayangan nti kn..hehehe
p/s lagi: ana pn byk buku nk khatam neh..huhu

sherasan said...

cintaiNya & uhibbu:

jazakillah atas ingatannya.

Unknown said...

salam Ya, insyaAllah boleh...kuatkan semangat. semuga dipermudahkan..