28 October, 2010

menghargai masa saat kelapangan

Hari ini hari jumaat, kalau di pantai timur, hari ini cuti. Subuh-subuh lagi sudah hujan. Mungkin sebagai petanda musim tengkujuh kan tiba. Sunyi saja pagi ini. My roomate absent today. Kami sudah start study week selama 3 minggu. Kebanyakkan sahabat-sahabat saya di universiti yang lain sudah mula menjalani peperiksaan. Moga najah mengiringi mereka.

Setelah berlalunya era kesibukan sepanjang minggu kuliah, kini rasa diri punya banyak masa lapang. Minggu ini kami sekelas di'torture' untuk menyiapkan beratus soalan biochemistry yang perlu disiapkan dalam masa 72 jam. Allahuakhbar..tapi yang bagusnya, kebanyakkan kami buat discussion untuk menyiapkan assignment tersebut. Natijahnya, ukhwah kami bertambah erat. alhamdulillah.

Sepanjang study week ini, saya akan pulang ke desa tercinta. Berjihad untuk final exam di sana, juga tempat saya struggle masa SPM dulu. Jujurnya, saya lebih suka belajar di rumah walaupun peratus untuk diganggu adik-adik yang masih kecil sangatlah tinggi. Melihat raut wajah umi dan abah, saya lebih bersemangat untuk belajar. Lagipun dengan kehadiran kakak yang kini menyambung pengajian dalam master, insyaAllah dapat mencipta suasana belajar di rumah.

Kami boleh belajar sama-sama sebab subjek yang saya ambil sekarang, pernah dan masih dipelajari oleh kakak. Buku-buku rujukan kepunyaan kakak semasa degreenya dulu,masih boleh saya gunakan untuk dijadikan refrence book. alhamdulillah tk perlu bawak buka yang tebal ke rumah..lagi meriah dengan kehadiran adik saya nanti yang sekarang menyambung degree nya di UPM. Moga jadi librarylah kot rumah kami itu.

Setelah berlalunya era kesibukan sepanjang minggu kuliah, kini saya punya banyak masa lapang. Malam tadi, selamat sudah khatam satu buku, alhamdulillah. Penat menelaah buku pelajaran, buku-buku ilmiah di buka dan online sebentar. Baca dan baca, surf dan surf, then barulah kembali menelaah pelajaran.

Hargai masa

'andainya kita tidak mengisi masa dengan perkara-perkara yang berfaedah, maka masa kita akan terisi dengan kelalaian.'

Kadangkala, saya suka diri sya sibuk. Sekurang-kurangnya masa itu TERISI. Tapi, kadangkala masa itu berlalu macam itu saja. Sangatlah sedih. Dalam kitab suci Al-Quran, Allah swt banyak kali menceritakan perihal masa..

"Demi masa.."
"Demi Dhuha.."
"Demi fajar.."

Amatlah rugi andainya masa itu tak digunakan semaksimum mungkin. Tapi mahu maintain kan kegunaan masa dengan sebaiknya, sangatlah perlukan mujahadah. Moga kita ini tergolong dalam golongan yang sokmo mujahadah, insyaAllah.

~hujan kembali di sini~



No comments: