13 May, 2010

Novel Sinergi-Hilal Asyraf

Bismillahirrohmanirrohim

Dengan namaNya yang Maha Kaya, tiadalah saya dapat peluang ,menulis lagi melainkan dengan belas daripadaNya, alhamdulillah.

Baru beberapa masa yang lepas, seorang sahabat saya menghadapi masalah dan meminta saya beri pendapat tentang masalahnya. Memang tak dinafikan, dalam kita berukhwah, kita akan diuji tentang persahabatan kita. Dan dengan mehnah itulah, persahabatan kita akan jadi lebih matang, insyaAllah.

Saya rasa sangat dihargai kerana dalam banyak-banyak kawan, saya yang diberi kepercayaan. Jazakillah kepada ukhti Hajar. Pada mulanya, saya rasa keberatan kerana ada kepentingan lain yang perlu diuruskan. Tapi memikirkan kesusahan ukhti Hajar dan tanggungjawab saya sebgai sahabat, maka saya cuba sedaya mungkin.

Bercerita mengenai sahabat, saya mahu berkongsi mengenai satu novel ini yang bertemakan ukhwah antara sahabat dan iman.

Jika kamu semua perasan , saya ada cakap teringin sangat beli novel Sinergi-Hilal Asyraf pada post saya yang lepas. (tak ingat post yang ke berapa). Dan Alhamdulillah, adik kesayangan, ukhti Amirah sempat beli buku itu di MPH. Allah jualah yang dapat membalas jasa beliau yang berpenat lelah cari buku ini. Segala puji baginya, sempat juga habiskan buku ini dalam masa...beberapa hari. (lama ke? adik saya kalau baca novel, only takes a few hours!)


Secara kasarnya, buku ini mengisahkan ukhwah yang amat mendalam antara dua sahabat, Irfan Hakimi dan Rasyid Zakwan yang sama-sama menuntut di Jordan. Rasanya ukhwah dan persahbatan mereka berdua dalam novel Sinergi ini kesinambungan daripada novel Remaja Mulia-Hilal Asyraf. Ukhwah dan persahabatan mereka berdua yang berpaksikan iman menjadikan mereka sangat rapat dan bersama menyebarkan ‘aura’ harmoni kepada masyarakat khususnya pelajar-pelajar Melayu.

InsyaAllah, ukhwah fillah tetap kekal selamanya biarpun apa jua mehnah yang mendatang. Kehadiran Disaster Five yang bekas pelajar Henry Gurney selalu menimbulkan kacau bilau yang menguji kelangsungan ukhwah antara Irfan Hakimi, Rasyid Zakwan dan masyarakat Jordan. Memang banyak suspennya novel ini. Lagi-lagi bila hal Sara Nasuha dan pertunagan Irfan Hakimi dibangkitkan.

Tak boleh nak cerita lebih-lebih tentang konflik bila munculnya Sara Nasuha ini. Nanti tak best pulak kepada siapa-siapa yang tak baca novel ini lagi. Apa-apa pun yang berlaku antara dua sahabat ini termasuklah dituduh gay, mereka tetap bersama. Kerana apa? Kerana ukhwah mereka didasari dengan keimanan.

Iman..

Iman..

Iman..

Saya person satu perkara, novel ini sedikit sebanyak mengajar macam mana nak berdepan dan berdakwah dengan orang seperti Disaster Five, Amir Hudzaifah dan Secret. Saya yang baca pun kadang-kadang geram bangat dengan kacau-bilau yang mereka timbulkan.

Tetapi dengan semangat, kesatuan hati dan kefahaman tentang dakwah itu sendiri, Ifran Hakimi, Rasyid Zakwan dan ahli-ahli Permai berjaya menundukkan Disaster Five yang kemudiannya bersatu dengan mereka dalam menyebarkan syiar Islam. Ya, secara tak langsung, novel ini menceritakn bagaimana mana mahu berdakwah dengan manusi yang pelbagai ragam.

Konklusinya, novel ini sangat baik untuk dibaca. Jujurnya, saya sangat cemburu dengan ukhwah mereka. Jadinya, saya cuba untuk menjadi sahabat yang baik pula, insyaAllah. Apa-apa pun, keimanan adalah paksi. Jika semuanya didasari kerana Allah swt, maka, tak sia-sia apa yang kita usahakan. Bersyukur sangat dapat baca buku ini. At least, cuti setakat ini terisi. Alhamdulillah..

8 comments:

amira^syafiqah said...

salam...

nama adik sendiri boleh salah eja?

sherasan said...

salam aidhan, asif ukhti..
insyaAllah, akan lebih berhati hati pada masa depan.
mohon doanya..

Musafir Dunia said...

Assalamua'laikum ukhti, doakan mg ana dpt memiliki novel sinergi pd wktu yg d izinkn Allah, amin...

ana juga terlalu cemburu pd ukhuwah semacam itu..

semoga Allah mnemukan ana dgn sahabat akhirat.. amin

salam ukhuwah buat ukhti

CahayaAlEman said...

slm ukhuwah kpd smua,ana lps baca novel ni rasa mcm nk bersahabat ngn irfan tu....ana hrp kita smua dpt sahabat yg beriman kpd ALLAH.

CahayaAlEman said...

salam ukhuah kpd smua,ana disi berasa begitu gembira stlh mmbaca novel sinergi ni...ana hrp sngt dpt sahabat sprti irfan @ asid....anti smua doakan ana supaya dpt sahabat yg mcm 2...

CahayaAlEman said...

salam ukhuwah ana ucpkan kpd smua,ana sbnrnya berasa sungguh gmbira stlh mmbaca novel sinergi ini...ana hrp dpt mmiliki sahabat sprti irfan @asid...doakan ana antunna smua...tq

sherasan said...

insyaAllah..moga kita semua berusaha ke arah itu.

Syaza Nazurah said...

assalamualaikum.. wah. macam best je novel sinergi.. sblum ni ade jgk bce novel terasing hilal asyraf.. best sgt..

sye jgk mhu membli novel sinergi ni. sye nk mnjd sahabat yg baik.. :)