03 August, 2011

Harapan Ramadan 1432H

Alhamdulillah, Allah kurniakan kesempatan dengan melangkahnya diri ke dalam bulan Ramadan yang sangat mulia!. Yang seronoknya, satu bulan ini dapat puasa dengan usrati. Lama sungguh tak berpuasa lama-lama begini dengan mereka. Plus, Ramadan kali ini tiada kekangan assignment, kuiz, lecture dan lab report. Alhamdulillah..

Plus lagi, mr & mrs Along ada bagi buku ‘andai ini Ramadan terakhirku” yang sangat-sangat bagus isinya. Sempat habis baca sementara tunggu giliran untuk endoscopy medical check up di university Malaya medical centre 27julai yang lepas. (Sungguh rugi orang-orang yang membuang masa.) benarkan?

Wahai pemuda-pemudi, kenapa malas baca buku? Kan kita ini kurang ilmu katanya mahu Islam maju tapi malas baca buku?
Inilah Ramadan yang pertama punyai mutabaah amal (checklist ibadah) sendiri. insyaAllah akan dimanfaatkan sebaik mungkin. Senang sebab boleh check amal kita seharian dan sistematik. The checklist containing hafazan, tilawatul quran, terawih, dhuha & daily prayer, zikrullah, sahur, tahajjud and reading books (at least 3 pages per day). (May Allah bless us).

Pernah dengar seorang ustaz berceramah dalam program ‘tanyalah ustaz’ di TV9, janganlah kita ini menjadi hamba kepada Ramadan kerana Ramadan kelak akan meninggalkan kita. Tapi jadilah hamba kepada Allah swt yang Maha Hidup dan Maha Kekal. Sama juga perumpaan semasa peristiwa wafatnya Rasulullah saw. Andai umat Islam menyembah Rasulullah saw, maka Baginda juga manusia yang pasti mati.

Jadi, sembah Allah swt yang Esa dan Maha Peyayang.
Setiap tahun dalam waktu 1 bulan penuh, dari subuh hingga waktu Maghrib, dan dari Maghrib sampai waktu pagi, seorang Muslim diikat terus menerus seperti seorang perajurit. Kemudian selepas itu ia dilepaskan selama 11 bulan untuk mempraktikkan dan menunjukkan hasil-hasil yang diperolehinya selama latihan tersebut.

Moga-moga amal yang kita buat pada bulan Ramadan berterusan dan tidak terhenti andai berakhirnya Ramadan nanti.

Harapan-harapan Ramadan 1432H:
Untuk diri:
-Hafazan dan kadar tilawatul Al-Quran ditingkatkan.
-Dapat mentarbiyah adik-adik kerana entah bila lagi dapat bersama mereka lama-lama begini. Bak kata Dr. Hisyam Saqr, ‘deep tarbiyah and expend..deep tarbiyah and expend..over and over again.’ At least, biarlah dapat menanam benih-benih Islami di hati mereka.
-Dapat mendidik diri untuk beramal seperti mana beramal di bulan Ramadan. Maka benarlah bahawa Ramadan itu adalah Syahrut Tarbiyah. (Bulan Mendidik).
-Membaca sebanyak mungkin buku kerana waktu puasa inilah minda kita sangat baik untuk dikerahkan.
-Gotong-royong siapkan juadah sahur dan berbuka. Gembira rasanya bilamana dapat menggembirakan hati ibubapa. Redha mereka pada kita, maka redhalah Allah swt juga kepada kita.
-Tautan ukhuwah bersama akhawat semasa program.
-Membentuk hati, akhlak dan pemikiran ke arah yang lebih baik. Mahu bangat singkirkan sifat-sifat mazmumah.
-Kebatilan yang terancang pasti dapat mengalahkan kebenaran yang tidak terancang.
Maka, apakah harapan anda pada Ramadan 1432H ini? Rancanglah! Masih punya waktu.

Khutbah Rasulullah saw tentang Ramadan (Saya tak ambil semua)
“Wahai manusia!
Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlahah tangan-tanganmu berdoa pada waktu solatmu kerana itulah waktu yang paling penting ketika Allah Azza Wa Jalla memandang hamba-hambaNya dengan penuh kasih sayang; Dia menjawab mereka ketika mereka menyeruNya, menyahut mereka ketika mereka memanggilNya dan mengabulkan mereka ketika mereka berdoa kepadaNya.
Pohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingimu untuk melakukan ibadat puasa dan tilawah kitabNya. Celakalah orang yang tidak diberi keampunan Allah di bulan yang agung ini.

InsyaAllah, umat Islam pasti boleh!

No comments: