14 January, 2011

Biarlah keranaNya

Buatlah segalanya hanya untuk dipandang Allah swt
Kerana jika amalan dibuat untuk untuk tatapan manusia
Dia akan menjadikan amalan itu untuk tatapan manusia

Percayalah pada yang pasti

Bukannya pada khayalan

Yang tak menjanjikan apa-apa


"(Setan itu) memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka, padahal setan itu hanya menjanjikan tipuan belaka kepada mereka. Mereka (yang tertipu) itu tempatnya di neraka Jahanam dan mereka tidak akan mendapat tempat (lain untuk) lari darinya" (2:120-121).

Tanggungjawab bertambah
Moga kesungguhan untuk merubah dan berubah juga bertambah
Bukan senang
Tapi ingatlah janji Yang Maha Esa:


"Wahai orang –orang yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (47:7)

"Ingatlah, kamu adalah orang-orang yang diajak untuk menginfakkan (hartamu) di jalan Allah. Lalu di antara kamu ada orang yang kikir, dan barang siapa kikir maka sesungguhnya dia kikir terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah Yang Maha-Kaya, dan kamulah yang membutuhkan (karuniaNya). Dan jika kamu berpaling (dari jalan yang benar) Dia akan menggantikan (kamu) dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan (durhaka) seperti kamu." (47:38).

Bersabarlah atas segala kehendak dan tuntutan
Jangan gopoh
Kelak membinasa diri.

Betulkan niat
Bukan pangkat dan nama yang dicari
Semoga Allah redha atas usaha yang tidak seberapa.

1 comment:

Anonymous said...

salam ziarah ukhti,syukrn ats pkongsian...InsyaAllah,peringatn utk diri ni jugak...Subhanallah~ rindunye........kt ukhti,syukran krn msh ade ruang dhati ukhti utk ana bermula smnjak Allah temukn kte 1st time *(di surau thoriq ibn ziyad.ni 1st tym buke blog ukhti)